The host families & hiken!

15 juli 2014 - Nyeri, Kenia

Op Vrijdag 11 juli gingen we naar "the host families" rond half 11 werden we opgehaald door de vrouw van het gezin. We werden vriendelijk begroet en haar naam is Winnie. Onderweg vertelde ze dat ze 2 dochters heeft van 11 & 5.

Het huis is ligt tussen de school en the slumps in. Het ziet er goed uit en opnieuw waren wij dolblij met een normaal toilet! Er is een househelp hier die zorgt voor het huishouden en de kinderen wanneer de ouders werken zijn. Morris de man werkt bij de overheid en sommige weekenden helpt hij scholieren bij planningen maken. Winnie heeft haar eigen kapsalon waar ze bijna elke dag is.
Toen we er net waren kwam Morris thuis.
Soms was het moeilijk hem te verstaan maar dan is Vera mijn reddende engel. De leukste vraag was wel of het echt waar is dat we leven onder de zeespiegel.

Rond 4 uur gingen we het meisje van 5 Tiffany ophalen wat duidelijk tegen haar moeder gezegd had dat we mee moesten met ophalen. Toen ze ons zag rende ze op ons af en kregen we meteen een knuffel. Wat een lieverd!

Vlakdaarna kwam ook de oudste dochter thuis met een vriendinnetje. Leuk om te zien dat dat ook hier gebeurd. Het meisje bleef ook slapen en is de dochter van rosé een vrouw van de organisatie.
'S avonds mochten we niet helpen met koken want we zijn hun gasten. We kregen rijst met kip. De kip was wat stug maar we waren al lang blij met een stukje vlees.

De volgende morgen mochten we redelijk uitslapen (7.30 wakker worden maar om 9.00 nog in bed) en al snel kwam de jongste dochter tussen ons in liggen. In de loop van de ochtend hebben we vlechtjes gekregen wat we zondagavond er snel weer uitgehaald.

Winnie moest nog even naar de kapsalon in de middag en daarna zouden we naar de echte slumps gaan. Helaas was ze pas half 6 thuis en was er alleen tijd voor een rondje door de slumps waar we al waren geweest. Ze vertelde dat dit niet de echte sloppenwijken waren. Hier hadden mensen een dak en stroom. Ook gaan de kinderen hier naar school. In de echte sloppenwijken zijn er huisjes gemaakt van wat stukjes hout en karton en is er geen dak en stroom. De naam van de 'neppen' sloppenwijken zijn we even vergeten.

Morris vertelde ons dat de mensen hier €3,- per maand huur moeten betalen. De huizen die er staat worden gebouwd door aangewezen personen en dat mag dus niet zomaar.

Eenmaal terug van de wandeling vroeg ik of ze dieren in het schuurtje hadden, ik had daar vrijdag namelijk een kip gezien. Eerst werd ik hard uitgelachen en vervolgens werd er verteld dat de kip al in mijn buik zat...

Zondag ochtend zijn we meegegaan naar de kerk met de meiden. Deze was een stuk leuker dan vorige week. Na een deel vd dienst zijn we meegegaan naar het klasje. Hier kregen de kinderen les hoe ze hun droom waar kunnen maken om het werk te gaan doen wat ze willen.

'S middags zijn we wat langer gebleven omdat Winnie vond dat we zo leuk met de meiden aan het spelen waren. We hebben geholpen met hun huiswerk maken ( vlieger knutselen) en ook nog wat kleren en speelgoed weggegeven. Wij hebben armbandjes gekregen van Winnie erg leuk!

Zondag avond hebben we in de white rhino ( het barretje ) de finale gekeken.

Uiteindelijk begon maandag weer een normale werkdag. In het weeshuis hebben we geschilderd en voelde ik me redelijk nuttig.
'S middags ben ik met Vera in ' the nurse room' wezen helpen. Dit was heel leuk om te zien. Een soort mini dokterspraktijk waar de schoolkinderen komen met B.v. Verkoudheid en wondjes. Alles word opgeschreven in een groot boek en wanneer een kind medicatie nodig heeft moet hij/zij dit elke dag komen halen.
Na een leuk gesprekje met de verpleegkundige blijkt dat zei zelf de medicatie mag voorschrijven. De medicatie is dan ook regelmatig een antibiotica. Wel vertelde de verpleegkundige dat ze eerst ervaring heeft opgedaan in een militair ziekenhuis en alleen dingen doet waar ze zich bevoegd voor voelt. Wanneer ze iets niet vertrouwd gaat een kind naar het ziekenhuis.

Vandaag was het een erg leuke dag! We zijn wezen hiken in de aberdare zo vet!! Over een rivier heen dmv 2 boomstammen die er lagen en wat planken. Na wat geklauter en gevlij kwamen we bij een vet mooie waterval dus toen heb en we gezwommen zoo vet! Nu kunnen we zeggen dat we onder de waterval gezwommen hebben!
Het was alleen wel erg koud. Het weer was vandaag hier erg bewolkt en regelmatig wat miezer regen.

Na onze hike zijn we naar Esthers weeshuis geweest. Een heel arm weeshuisje met een aantal kinderen we werden warm ontvangen. Achter in een zaaltje lag een gehandicapt jongetje. We denken dat hij de hele dag op bed ligt en er geen rolstoel voor hem is. We hebben hem een knuffelbeer geven. Ook hebben de voor de andere kindjes een grote zak met knuffels achter gelaten. Ze waren er erg blij mee!

Na nog wat meters lopen kwamen we aan bij een ' healtcenter' een soort mini ziekenhuisje. Interessant om eens gezien te hebben! Wel zijn er geen spullen voor acute situaties en ligt het er afgelegen. We hebben een apotheekje en een verloskamer gezien. Ti's niet uit te leggen wat je dan ziet. Daarom laat ik thuis de foto's zien.

Inmiddels lig ik op bed en ga ik zo een koude douche nemen. Mijn kleren en mijn schoenen zijn inmiddels bagger vrij.
Morgen gaan we naar een hospice met een aantal mensen die werken of een opleiding doen in de zorg ik ben zeer benieuwd!

Tot het volgende verhaal! Liefs uit Kenia

1. Nelleke:
    15 juli 2014
    bedenk maar eens wat je in Nederland voor 3 euro kan doen.
    Je hebt weer een leuk verhaal, ban benieuwd naar de foto's.

Groetjes Nelleke
  2. Tante Janny:
    15 juli 2014
    Ik vraag me af of dat weeshuis wel af komt, jullie hebben zoveel andere dingen te doen! I geniet van jullie verhalen.

Groetjes en knuffel,
    tante Jans
  3. Marga:
    Hoi Karin,
    Wat een heerlijk verhaal weer , ik begin er helemaal naar uit te kijken . Vooral het verhaal van de kip, kostelijk . Ik heb nogal last van een haan van de overbuurvrouw ,dit is misschien ook iets voor in je buik. Spannend dat hiken. En de knuffels zijn niet voor niks meegereisd , leuk dat je kinderen er blij mee kan maken.
    We kijken alweer uit naar je nieuwe verhaal.
    Veel plezier nog ,dikke kus van ons, Marga
  4. Yvie:
    16 juli 2014
    Wat een geweldig verhaal weer!!! Kijk uit naar de foto's e.d.
    Nog veel plezier en succes
    liefs Yvie
  5. Leijn:
    16 juli 2014
    jullie hebben weer veel gemaakt. leuk verhaal weer. nu op naar de volgende spannende dingen die gaan komen .
    gr. Leijn