Bye Kenya , welcome holland!

21 juli 2014 - Nyeri, Kenia

Woensdag zijn we naar het hospice geweest.
Het was totaal anders dan dat ik verwacht had...
Het zag er echt mooi uit, alleen er bleven geen patiënten overnachten.
Wat het hospice in Kenia doet is palliatieve thuiszorg geven. De thuiszorg die wij kennen in Nederland is daar niet. De verpleegkundige en artsen gaan als team langs patiënten en kunnen zo nodig medicatie geven zoals morfine. Wanneer het gaat om een arm gezin zijn de kosten minder tot niets en de rijkere moeten betalen. Het hospice heeft dan ook veel sponsors. In het hospice zelf komen mensen voor lichamelijk onderzoek en op een soort poli controle. Ook krijgen ze daar psychische ondersteuning. Daarnaast word er ook geholpen met financiële kwesties. Toen wij er waren kwam er toevallig een advocaat voorlichting geven over het vastleggen van je testament.
'S middags hebben we weer een EHBO les gegeven met succes.
De boeken bij de lerares achtergelaten en de kinderen waren er erg blij mee!

Donderdag zijn we langs beide werkplekken geweest om dag te zeggen.
Bij het weeshuis kwamen de kinderen kijken en zijn er door een aantal mensen van onze groep extra cadeaus uitgereikt van extra ingezameld geld zoals een koelkast en gasfornuis.
Het was een feestje met balonnen.

Vervolgens is er op de school ter herinnering aan ons een boom geplant. De ballonnen zorgde hier voor enige chaos.

Vrijdag ochtend zijn we vertrokken naar Samburu. Hier ligt het wildpark waar we 2 nachten geslapen hebben we moesten hiervoor de evenaar over en het wat binnen 5 uurtjes een stuk warmer. Dit begrijp ik nog steeds niet.

Eenmaal aangekomen hebben we een omweggetje gemaakt naar onze 'tenten'. Hier zijn meteen al een aantal mooie dieren gespot.

Toen we er waren bleken de tenten niet te zijn zoals verwacht ('s nacht met toiletrol naar de wc) maar waren het grote luxe huizen wat hun dus tenten noemen. Een mooi hemelbed aanwezig met prachtig uitzicht.
We voelde ons meteen thuis.
Lekker gezwommen met aapjes om ons heen.
Zaterdag ochtend vroeg een safari gedaan met ook hier vele mooie dieren. Een olifanten familie besloot over te steken en te gaan zwemmen mooi uitzicht hadden we dus!

'S avonds hebben we een sunset reisje gedaan met 5 van de groep. Erg gezellig zo even onder elkaar. En we mochten eindelijk alcohol... En je geloofd het niet ik heb rode wijn gedronken. Ik ben zelf nog steeds verbaast.
We zijn langer gebleven en konden mooi de sterren zien.
In Kenia hebben ze echt de sterren hemel. Je kan er sterrenbeelden zien en de melkweg. Helaas krijg je het niet te zien op de foto maar het is zo vet!! Alles wat we in het park gezien hebben leek rechtstreeks uit een film te komen.

De maaltijden waren ook erg lekker en uitgebreid. We hebben gezwommen en liggen zonnen. We zaten meteen helemaal in de relax modus. Helaas was het zo zondag de dag van onze terugreis.  We zijn nog even op de evenaar gestopt. Het idee is er leuk. Maar je zit niet meer dan een bord.

Inmiddels 12 uur later staan we voor de gate te wachten en gaan we om 2.10 de lucht in. We stappen over op Istanbul en komen morgen (21-7) om 13.40 aan op Schiphol. We hebben dan 24 uur gereisd maar dan ben ik wel weet lekker thuis!

Tot in holland!

1. Marga:
    21 juli 2014
    Karin je laatste verhaal van je avontuur .
    Heerlijk dat je weer bijna thuis bent , vooral voor je papa.
    Ga eerst maar lekker uitrusten en dan komen we wel naar je verhalen luisteren .
  2. Leijn:
    fijne terug reis Karin en Vera
  3. Tante Janny:
    21 juli 2014
    Ik denk dat je inmiddels al thuis bent en lekker ligt te slapen. Dus rust eerst maar uit. Ik denk dat we nog wel een hoop verjaardagen van je verhalen kunnen genieten, want alles in één keer vertellen, lijkt me erg moeilijk.
    Knuffel, tante Jans